Василь Кремень
доктор філософських наук, професор, академік НАН України, президент Національної академії педагогічних наук України, Міністр освіти і науки України (1999–2005 рр.); ORCID: 0000-0001-5459-1318
DOI:
Анотація. У статті схарактеризовано систему міжнародних зв’язків у діяльності Національної академії педагогічних наук України (далі — НАПН України) в умовах обстоювання незалежності й суверенітету Української держави, євроінтеграційних процесів у суспільстві й освітянській науці України під час повномасштабного вторгнення рф, зокрема надано увагу міжнародним подіям 2024 року. Розглянуто основні напрями міжнародної співпраці в контексті інтегрування діяльності наукових установ НАПН України в європейський науковий і освітній простір. Проаналізовано реалізацію багатолітніх міжнародних проєктів, спільної міжнародної дослідницької діяльності, а також інноваційних ініціатив, як-от поширення підходу відкритої науки. Висвітлено досвід співпраці НАПН України з іноземними членами та почесними докторами й наголошено на підвищенні її ефективності із залученням наукової молоді.
Ключові слова: Національна академія педагогічних наук України, міжнародна співпраця, наукові проєкти й дослідження, відкрита наука, популяризація наукової та дослідницької діяльності.
Завантажити статтю (укр.)
Джерела:
1. Статут Національної академії педагогічних наук України // Національна академія педагогічних наук України. URL: http://naps.gov.ua/ua/about/statutes
2. Стратегія розвитку Національної академії педагогічних наук України на 2023–2027 роки. URL: https://naps.gov.ua/uploads/files/sod/2023/strategy_2023-2027.pdf
3. Курбатов С.В. Про затвердження Стратегії інтернаціоналізації Національної академії педагогічних наук України на 2021–2025 роки: наукова доповідь на засіданні Президії НАПН України 18 березня 2021 р. // Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2021. Т. 3. № 1. С. 1–7.
4. Укладені угоди про співпрацю // Національна академія педагогічних наук України. URL: http://naps.gov.ua/ua/activities/international/agreements
5. Звіт про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2024 р. / за заг. ред. В.Г. Кременя. Ч. 1. К.: НАПН України, 2025. 128 с.
6. Звіт про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2024 р. / за заг. ред. В.Г. Кременя. Ч. 2. К.: НАПН України, 2025. 466 с.
7. Кремень В.Г. Євроінтеграція України: об’єктивна обумовленість і природність процесу // Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2025. Т. 7. № 1. С. 1–5.
8. Освіта і педагогічна наука України і Польщі 2005–2024: бібліогр. покажч. / передм. Я. Лащик, Н. Ничкало, Л. Березівська; упоряд. Л. Пономаренко, Н. Кропочева, Т. Павленко; наук. ред. Л. Березівська; бібліогр. ред. Л. Пономаренко. Київ; Варшава; Вінниця. К.: ТОВ «Юрка Любченка», 2024. 448 c.
9. Ничкало Н.Г. Освіта для трансформації суспільства: за результатами проведення Х Українсько-Польського / Польсько-Українського наукового форуму / Н.Г. Ничкало, Л.Б. Лук’янова, М.П. Вовк // Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2025. Т. 6. № 2. С. 1–9.
10. Кучерявий О. Стратегії науковців щодо цифровізації сфери освіти і науки у вимірі українсько-польської солідарності в боротьбі за свободу й незалежність // Порівняльна професійна педагогіка. 2024. Т. 14. № 2. С. 7–12.
11. Гордієнко В. Єдність помислів і дій // Освіта і суспільство. Грудень 2024. № 12 (81). С. 12–13.
12. Ткаченко Л. Рефлексія подій Х Форуму // Освіта і суспільство. Грудень 2024. № 12 (81). С. 14–16.
13. Освіта для цифрової трансформації суспільства: монографія / за наук. ред. В. Кременя, Н. Ничкало, Л. Лук’янової, Н. Лазаренко. Т. 1. К.: ТОВ «Юрка Любченка», 2024. 526 с.
14. Освіта для цифрової трансформації суспільства: монографія / за наук. ред. В. Кременя, Н. Ничкало, Л. Лук’янової, Н. Лазаренко. Т. 2. К.: ТОВ «Юрка Любченка», 2024. 544 с.
15. Лук’янова Л. Майбутнє формуємо зараз / Л. Лук’янова, К. Симеля // Освіта і суспільство. Травень–червень 2025. № 3 (84). С. 8–9.
16. Іванова О. Школа досвіду, натхнення й незупинної творчості // Освіта і суспільство. Травень–червень 2025. № 3 (84). С. 36–37.
17. Богданець-Білоскаленко Н.І. Науково-методичні консультації у межах польсько-українського проєкту / Н.І. Богданець-Білоскаленко, Л.І. Ткаченко // Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2025. Т. 7. № 1. С. 1–5.
18. Історія створення // Професійно-педагогічні та компаративні дослідження в освіті. URL: https://edu-monograph.com/index.php/monograph/history
19. Інформаційні технології і засоби навчання. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/index
20. Education: Modern Discourses (no date). Available at: http://emdnaes.org.ua/index.php/Educ_Mod_discourse
21. Scientific Studios on Social and Political Psychology (no date). Available at: https://sppstudios.com.ua/en
22. Про журнал // Comparative Professional Pedagogy. URL: https://cpp.khmnu.edu.ua/index.php/cpp/index
23. Вісник Кафедри ЮНЕСКО Неперервна професійна освіта ХХІ століття. URL: https://www.unesco-journal.com.ua/index.php/journal
24. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. URL: https://www.adulteducation-journal.com.ua/index.php/aej
25. Український педагогічний журнал. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal
26. Драч І.І. Концептуальні засади розвитку відкритої науки в НАПН України на 2024–2030 роки: за результатами наукової доповіді на засіданні Президії НАПН України, 22 серпня 2024 р. / І.І. Драч, О.М. Петроє, О.В. Бородієнко, І.Ю. Регейло // Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2024. Т. 6 № 2. С. 1–6.
27. Драч І.І. Розвиток академічних менеджерів для зміцнення інституційної спроможності університетів України: за результатами участі в якості експерта у першому циклі Програми професійного розвитку академічних менеджерів // Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2025. Т. 7 № 1. С. 1–5.
28. Kremen, V. and Illin, V. (2022) Człowiek w obecwyzwań cywilizacji: Od przeszłości do przyszłości [Humanity in the Face of Civilisation’s Challenges: From the Past to the Future]. Krakow: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Komisji Edukacji Narodowej.
29. Цибаль-Міхальська А. «Нам вдалося організувати значущу науково-соціальну подію» / А. Цибаль-Міхальська, П. Костило // Освіта і суспільство. Жовтень–листопад 2022. № 10–11 (55–56). С. 8–9.
30. Костило П. Польське педагогічне товариство як приклад суспільного наукового руху // Освіта і суспільство. Вересень–жовтень 2023. № 9–10 (66–67). С. 20–21.
31. Черепаняк-Вальчак М. Піклуючись про майбутнє // Освіта і суспільство. Лютий–березень 2024. № 2–3 (71–72). C. 24–25.
32. Бера Р. Можливості та загрози онлайн освіти / Р. Бера, К. Новосад // Освіта і суспільство. Червень–липень 2022. № 6–7 (51–52). С. 6–7.
33. Шемпрух Й. Жешувські дні солідарності з Україною, що бореться // Освіта і суспільство. Березень–квітень 2025. № 2 (83). С. 10–11.