Стратегії комунікативного впливу та модель публічної дипломатії Королівства Іспанія в умовах мондіалізованого світоустрою XXI століття: досвід національного брендування для України (інституціональний та іміджевий дискурси)

  • Категорія запису:Випуск XXIV

Вячеслав Ціватий
кандидат історичних наук, доцент Київського національного університету імені Тараса Шевченка, заслужений працівник освіти України, член правління Наукового товариства історії дипломатії та міжнародних відносин

DOI: 10.37837/2707-7683-2023-43

Анотація. У статті розглянуто особливості розвитку публічної дипломатії Королівства Іспанія, а також проаналізовано головні напрями його діяльності на різних етапах історичного розвитку. Висвітлено методологічні проблеми, інституціональні джерела та здобутки іспанської дипломатії. Акцентовано на специфіці інституціональних етапів публічної та культурної дипломатії Королівства Іспанія в системі міжнародно-політичних координат. Зауважено, що Україні слід впровадити інноваційні практики та здобутки іспанської дипломатії.
Наголошено на діяльності державних агентств, яка відбиває розвиток повноцінної зовнішньої культурної політики Іспанії, її спрямованість як на поширення іспанської культури та мови у світі, так і на ознайомлення жителів країни з культурою інших народів. Розглянуто сучасні форми культурної співпраці, стратегії комунікативного впливу та модель національного брендингу Королівства Іспанія.
Ключові слова: міжнародні відносини, зовнішня культурна політика, культурнадипломатія, публічна дипломатія, національний брендинг, «Марка Іспанія», «Глобальна Іспанія».

Завантажити статтю (укр.)

Джерела
1. Ціватий В. Зовнішня культурна політика України: форми, принципи, стратегії розвитку (1991–2011 рр.) // Міжнародні зв’язки України: наукові пошуки і знахідки: збірник наукових праць. К.: Інститут історії України НАН України, 2011. № 20. С. 80–93.
2. Ціватий В. Публічна дипломатія: традиції, тренди та виклики (досвід і пріоритети для України) // Зовнішні справи. 2014. № 6. С. 32–36.
3. Матлай Л. Дипломатична служба Іспанії у новому тисячолітті // Humanitarian vision. 2017. Вип. 3 (№ 1). С. 31–36. 4. Ціватий В. Культурна дипломатія ХХІ століття: політико-дипломатичний та інституціональний інструментарій в умовах поліцентричного світу (модель Республіки Польща) // Культурологічний альманах. Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2017. Вип. 5. Культурна дипломатія: стратегія, моделі, напрями. С. 141–145.
5. Ціватий В. Дипломатія та дипломатична служба Китайської Народної Республіки в умовах глобалізаційного простору: інституційний аспект // Зовнішні справи. 2012. № 9. С. 48–53.
6. Bjola, C. and Kornprobst, M. (2018) Understanding International Diplomacy. Theory, Practice and Ethics. 2nd edition. London: Routledge.
7. Spies, Y.K. (2019) Global Diplomacy and International Society. Palgrave Macmillan.
8. Кочубей Ю. Імідж дипломата – імідж країни // Науковий вісник Дипломатичної академії України. К., 2001. Вип. 5. С. 30–33.
9. Zhou, J. and Zhang, G. (eds.) (2022) A Study of Diplomatic Protocol and Etiquette. From Theory to Practice. Springer Nature.
10. Ціватий В. Європейська модель дипломатії та національні особливості дипломатичних служб Іспанії, Італії та Франції доби Раннього Нового часу (ХVI–ХVIII ст.) // Проблеми всесвітньої історії: науковий журнал. 2017. Вип. 2 (№ 4). С. 67–80.
11. Матлай Л. Зовнішньополітичне відомство Іспанії: історія та сучасний організаційно-правовий устрій (1975–2014 рр.) // Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. 2014. Вип. 12.С. 37–41.
12. Ochoa Brun, M. Á. (2017) Historia de la diplomacia Española. Volumen undécimo. La edad contemporánea, el siglo XIX [History of Spanish diplomacy, vol. 11. The modern era, 19th Century]. Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea y de Cooperación.
13. Толстов С. Досвід і практика національного примирення в Іспанії // Європейські історичні студії: науковий журнал. Електронне видання. 2016. Вип. 5. С. 124–143.
14. Asociación Universitaria Iberoamericana de Postgrado (no data) Plan de acción 2022–2023. Available at: https://planesaccion.auip.org/2022-2023/files/downloads/plan_accion_2022_2023.pdf (Accessed: 31 May 2023).
15. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2017) El reto iberoamericano: educación, ciencia y cultura [The Ibero-American challenge: education, science and culture]. Available at: https://www.oei.es/uploads/files/microsites/6/34/libro-70-anos-oei-el-reto-iberoamericano-educacion-ciencia-y-cultura.pdf (Accessed: 30 May 2023).
16. Ціватий В. Ібероамериканська модель дипломатії та міждержавний діалог у регіоні Латинської Америки та Карибського басейну: інституціональна історія, глобалізаційні процеси і зовнішньополітичний вимір дипломатичних практик Федеративної Республіки Бразилія // Україна-Латинська Америка: 30 років співпраці, до 100-річчя з Дня народження українського вченого Ю.В. Кнорозова: збірник наукових праць. К.: КНУ імені Тараса Шевченка, 2022. С. 54–62.
17. Hutchings, R. and Suri, J. (eds.) (2020) Modern Diplomacy in Practice. Palgrave Macmillan.
18. Жалоба І. Неурядові аналітичні центри Іспанії та їх роль у формуванні зовнішньополітичного курсу держави / І. Жалоба, Л. Матлай // Україна дипломатична. К., 2013. Вип. 14. С. 604–627.
19. Noya, J. (2005) ‘El poder simbólico de las naciones’, Documentos de Trabajo de Real Instituto Elcano de Estudios Internacionales y Estratégicos, 35.
20. GD Empresa (2021) ‘La ‘Marca España’ y su metamorphosis’, 21 November. Available at: https://gdempresa.gesdocument.com/noticias/marca-espana-evolucion (Accessed: 31 July 2023).
21. El Real Instituto Elcano (no date). Available at: http://www.realinstitutoelcano.org/wps/portal/rielcano_es (Accessed: 1 June 2023).
22. Brand Finance (2023) Spain Global Soft Power Index 2023. Available at: https://softpower.brandfinance.com/2023/globalsoftpowerindex (Accessed: 30 May 2023).
23. Андрій Мельник провів перші політичні консультації з державним секретарем МЗС Іспанії у справах Ібероамерики, Карибського басейну та іспанської мови в світі Хуаном Фернандесом Тріго // МЗС України. URL: https://mfa.gov.ua/news/andrij-melnik-proviv-pershi-politichni-konsultaciyi-z-derzhavnim-sekretarem-mzs-ispaniyi-u-spravah-iberoameriki-karibskogo-basejnu-ta-ispanskoyi-movi-v-sviti-huanom-fernandesom-trigo
24. Ryniejska-Kiełdanowicz, M. (no date) ‘Cultural Diplomacy as a Form of International Communication’, Institute for
international relations. Available at: https://interarts.net/descargas/interarts664.pdf (Accessed: 30 July 2023).
25. Olins, W. (2005) ‘Making a National Brand’, in Melissen, J. (ed.) The New Public Diplomacy. Studies in Diplomacy
and International Relations. London: Palgrave Macmillan, pp. 169–179.
26. Ціватий В. Культурна дипломатія Республіки Польща: інституційний та іміджевий аспект (досвід для
України) // Науковий вісник Дипломатичної академії України. К., 2012. Вип. 19. С. 295–302.
27. Хоменська І. Базові концепти публічної дипломатії / І. Хоменська, О. Іващук // Інноваційна економіка:
науково-виробничий журнал. 2022. № 4. С. 13–19.
28. Ціватий В. Модель дипломатії та дипломатична система Королівства Бельгія в умовах глобалізації:
інституціональний і політико-міжнародний дискурси (досвід для України) / В. Ціватий, Н.-Т. Аношина //
Україна дипломатична. К., 2022. Вип. 23. C. 429–441.
29. Ціватий В. Дипломатичний протокол і етикет міжнародної ввічливості в умовах мондіалізованого світоустрою
ХХІ століття: теоретико-методологічний і практичний дискурси наукової та освітньої дипломатії // Сучасне
суспільство. Колективна монографія. Харків: СГ НТМ «Новий курс», 2022. Розд. 3.12. С. 338–348.
30. Grice, H.P. (1975) ‘Logic and conversation’, in Cole, P. and Morgan, J.L. (eds.) Syntax and Semantics, vol. 3. New
York: Academic Press, pp. 41–58.
31. Lakoff, R. (1973) ‘The logic of politeness: Or, minding your p’s and q’s’, in Corum, C., Smith-Stark, T.С. and Weiser,
A. (eds.) Papers from the 9th. Regional Meeting of the Chicago Linguistic Society. Chicago: Chicago Linguistic
Society, pp. 292–305.
32. Трофименко М. Діаспора як об’єкт та суб’єкт публічної дипломатії // Історико-політичні проблеми сучасного
світу: збірник наукових статей. Чернівці: Чернівецький національний університет, 2019. Т. 39. С. 92–101.
33. Стратегія публічної дипломатії Міністерства закордонних справ України на 2021–2025 роки. К., 2021. 31 с.
URL: https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%9
6%D1%97/public-diplomacy-strategy.pdf
34. Moreno, A.P. (2014) ‘Spanish soft power and its structural (non-traditional) model of diplomacy’, in Garcia, D. and
Pardo, R.P. (eds.) Contemporary Spanish Foreign Policy. London: Routledge, pp. 48–63. Available at: https://
repositorio.comillas.edu/rest/bitstreams/19086/retrieve (Accessed: 13 April 2023).
35. Мателешко Ю. Особливості, тенденції та перспективи розвитку інституційних та нормативно-правових
засад культурної дипломатії України // Геополітика України: історія і сучасність. Ужгород: ДВНЗ «УжНУ»,
2022. Вип. 2 (№ 29). С. 49–58.
36. Гуменюк Б. Із щоденника посла України. К.: ДП «ГДІП», 2021. 208 с.
37. Олена Зеленська розповіла, як культура допомагає українцям боротися й перемагати // Запорізька
обласна державна адміністрація. 29 грудня 2022. URL: https://www.zoda.gov.ua/news/63955/olena-zelenska-
rozpovila,-yak-kultura-dopomagaje-ukrajintsyam-borotisya-y-peremagati.html
38. Хандогій В. Дипломатичні сюжети: Невигадані історії кар’єрного дипломата. К.: Саміт-книга, 2017. 608 с.
39. Ramiro Pérez, P. (2014) Marca España. ¿A quién beneficia? [Marca España. Who stands to gain?] Barcelona: Icaria.
40. Ціватий В. Публічне мовлення, дипломатична риторика і міжкультурна комунікація у сфері міжнародних відносин та етикетних практик: інституціональний, міжнародно-інформаційний та політико-дипломатичний дискурси. Трансформація суспільних відносин в умовах цивілізаційних змін: монографія. Харків: СГ НТМ «Новий курс», 2023. Розд. 4.7. С. 337–363. 41. Ittekkot V. and Kaur J. (eds.) (2023) Science, Technology and Innovation Diplomacy in Developing Countries: Perceptions and Practice. Springer.