Унікальність спадщини Мюнхенського центрального збірного пункту в переможеній Німеччині 1945–1949 років

  • Категорія запису:Випуск XXIII

Вікторія Солошенко
кандидатка історичних наук, заступниця директора з наукової роботи ДУ «Інститут всесвітньої історії НАН України»
ORCID: 0000-0002-7096-9859

DOI: 10.37837/2707-7683-2022-26

Анотація. У статті розглянуто проблему реституції культурних цінностей, утрачених під час Другої світової війни. Доведено, що проблема захисту, збереження та повернення культурних цінностей, що їх викрали націонал-соціалісти напередодні та під час Другої світової війни, набула в німецькому суспільстві нового осмислення.
Проаналізовано історію створення і діяльність Мюнхенського центрального збірного пункту. Досліджено німецький досвід останніх десятиліть у справі пошуку та реституції втрачених і незаконно переміщених творів мистецтва.
Ключові слова: Мюнхенський центральний збірний пункт, Німеччина, мистецтво, культурні цінності, реституція.

Завантажити статтю (укр.)

Джерела
1. Опанасенко О.І. Проблема повернення культурних цінностей. (Україна – Німеччина) // Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України. 2008. Вип. 42. С. 221–231.
2. Akinscha K., Koslow, G. (1995). Beutekunst. Auf Schatzsuche in russischen Geheimdepots [Looted Art. On a Treasure Hunt in Russian Secret Depots]. Munich: Deutscher Taschenbuch Verlag. [in German]; Campfens, E. (2017).
Whose Cultural Heritage? Crimean Treasures at the Crossroads of Politics, Law and Ethics. Art Antiquity and Law, vol. 22, issue 3, pp. 193–212. [in English].
3. Акуленко В.І. Конвенція про захист культурних цінностей у випадку збройного конфлікту 1954 р.: актуальні питання імплементації і застосування // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 18: Економіка і право. 2010. Вип. 9. С. 126–138.
4. Hartung, U. (2000). Verschleppt und verschollen: Eine Dokumentation deutscher, sowjetischer und amerikanischer Akten zum NS-Kunstraub in der Sowjetunion (1941–1948) [Abducted and Lost: German, Soviet, and American Documentation Files on Nazi Art Theft in the Soviet Union (1941–8)]. Bremen: Edition Temmen. [in German].
5. Grimsted, P. K. (2013). Art and Icons Lost in East Prussia: The Fate of German Seizures from Kyiv Museums. Jahrbücher für Geschichte Osteuropas, vol. 61, issue 1, pp. 47–91. [in English].
6. Денисова Е. Правовые основы реституции культурных ценностей, перемещенных во время и по окончании Второй мировой войны // Вестник МГИМО. 2012. Вып. 1. С. 281–287.
7. Campfens, E. (2017). Whose Cultural Heritage? Crimean Treasures at the Crossroads of Politics, Law and Ethics. Art Antiquity and Law, vol. 22, issue 3, pp. 193–212. [in English].
8. Кот С.І. Українсько-німецькі відносини щодо повернення та реституції культурних цінностей (1991–2012 рр.) // Міжнародні зв’язки України: наукові пошуки і знахідки. К.: Інститут історії України НАН України, 2012. № 21. С. 163–180.
9. Lauterbach, I. (2015). Der Central Collecting Point in München: Kunstschutz, Restitution, Neubeginn [The Central Collecting Point in Munich: A New Beginning for the Restitution and Protection of Art]. Berlin: Deutscher Kunstverlag. [in German].
10. Себта Т.М. Мюнхенська систематична картотека власності мистецьких об’єктів (1945–1952): перспективи дослідження повоєнної реституції українських культурних цінностей // Загартована історією: ювілейний збірник на пошану професора Надії Іванівни Миронець з нагоди 80-ліття від дня народження / Д. Бурім, І. Верба, І. Гирич; гол. редкол. П. Сохань. К.: НАН України, Ін-т укр. археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського, 2013. С. 221–236.
11. Deutscher Bundestag (2012). Die Folgen des Zweiten Weltkriegs für Kunst- und Kulturgüter: Kunstraub, Beutekunst und “entartete Kunst” [The Consequences of the Second World War for Art and Cultural Assets: Art Theft, Looted Art and ‘Degenerate Art’], 8 June, pp. 4–6. [in German].
12. Солошенко В.В. Опыт возвращения, защиты и сохранения культурных ценностей: немецкий дискурс // Методология исследований политического дискурса: актуальные проблемы содержательного анализа общественно-политических текстов. Вып. 7. Монография. Дискурсы рефлексии и рефлексия как дискус. Минск: РИВШ, 2017. С. 179–188.
13. Deutsches Zentrum Kulturgutverluste (2022). ‘Das Deutsche Zentrum Kulturgutverluste bewilligt in der ersten Förderrunde 2022 rund 3,1 Millionen Euro für 24 Projekte der Provenienzforschung im Bereich „NS-Raubgut“’ [online]. Available at: https://www.kulturgutverluste.de/Content/02_Aktuelles/DE/Pressemitteilungen/2022/2022-05-19_PM_ersteFoerderrunde.html [in German].
14. Солошенко В.В. Викрадене мистецтво в структурі політики пам’яті ФРН // Проблеми всесвітньої історії. 2018. № 1(5) С. 219.
15. Солошенко В.В. Захист культурних цінностей у період війн і збройних конфліктів // Проблеми всесвітньої історії. 2018. №2(6). С.193–194.
16. Там само.